Senang Hamil

ShoutMix chat widget

Thursday, April 7, 2011

Guru - Makin Hari Makin Jatuh Cinta



Menghadapi masalah dengan pelajar yang kurang ajar. Cikgu lelaki pun boleh terkeluar air mata.


Semua cikgu sayangkan pelajar-pelajarnya. Ada yang sanggup berkorban masa, sampai dalam mimpi pun ingat prestasi pelajar-pelajarnya. Ada jugak cikgu yang sanggup siang malam, walaupun hujung minggu dan ada juga cikgu yang esok lusa nak kahwin sanggup buat kelas tambahan. Semuanya sebab pelajar.


Tetapi pelajar sekarang bukan macam kita zaman muda dulu. Dengar derapan kasut cikgu pun dah takut. Bukan takut yang tu. Tapi takut yang ni – hormat padanya. Berbeza dengan zaman sekarang di mana ada pelajar yang sanggup usik cikgu. Ada yang ‘pheeewwwwiitttt’ cikgu. Belum lagi setakat nak rosakkan harta benda cikgu. Apatah lagi nak minta tolong apa-apa. Yang pastinya ia sangat berbeza dengan zaman dulu.


Dan sepastinya cikgu yang sudah matang perlulah pandai sesuaikan emosi dengan keadaan pelajar. Cikgu-cikgu perlu peka dengan mood pelajar-pelajar. Rasanya semua cikgu tahu, masa induksi adalah masa utk recall previous lesson atau buka minda pelajar dengan topik baru atau pastikan pelajar dalam keadaan sedia. Masa ni la untuk tengok mood mereka. Dan perlu lebih peka terhadap apa-apa perubahan.


Semuanya adalah untuk menjaga hubungan baik guru dan pelajar. Percayalah, dengan cara ini, pelajar yang degil dan pernah digantung sekolah pun akan berubah. Seronok kan jadi cikgu!


Sistem Auto Closing UNSTOPPABLE - - - > http://alakmj.com/auto-closing.html


..

.

Blogged.my calendario-biblico Free Automatic Link